Soms kan een mens geluk hebben. Via een oom van mij kreeg ik te horen dat er een kennis van hem van zijn oldtimer af moest.(van zijn vrouw).Dus maar even kijken. Kom ik daar aan staat er een austin seven(mini) uit 1965 in een klein schuurtje. Gelijk helemaal verliefd op de auto. Samen met de man een prijs afgesproken en beloofd dat ik de auto heel snel zou ophalen. Ik had de ophaaldienst gebeld die voor ons op werk altijd de auto`s ophaalt maar die zei dat zijn auto voor de apk even weg was, dus we hadden afgesproken dat we de volgende zaterdag de austin zouden ophalen. Maar ik kreeg vrijdagmiddag een belletje dat de auto nog steeds niet klaar was en dat de afspraak niet door kon gaan. Nou had ik wel de afspraak dat ik de mini snel zou ophalen dus ik moest wat anders regelen. Gelukkig kon ik van Jaap(waar ik eerst de dkw samen mee had gekocht) een autoambulance lenen. Dus zelf maar op pad. Toen ik even stond te wachten bij de schuur( want ik was te vroeg) kwam de oude eigenaar er ook al aan met een grote zak sleutels. Daar zou de juiste sleutel in moeten zitten van de austin. Na een tijd proberen was er toch 1 sleutel die pasten op het contact, gelukkig maar. Angela was intussen ook gekomen om te helpen. Toen we de austin uit de schuur wilde duwen ging het niet erg soepel. De remmen zaten vast en de voorbanden waren leeg gelopen. De auto is al zo laag en door die lekke banden raakte de auto het drempeltje van de schuur en zat vast. Geprobeerd om de banden op te pompen met een paar voetpompen van de oude eigenaar maar die waren blijkbaar net zo lang niet gebruikt als de austin zelf dus die werkte ook niet meer. Gelukkig hadden we een elektrische pomp gevonden en de banden werden weer hard. Helaas zat er geen lier op de autoambulance dus we moesten de auto erop duwen. Ondanks dat de auto niet zo zwaar weegt kregen we hem er niet op vanwege de remmen die vast zaten. Gelukkig wilde er een paar mensen helpen duwen en uiteindelijk stond die erop.
Op naar de werkplaats om de auto verder te bekijken hoe de staat is en wat er allemaal gedaan moet worden. Alles was goed verlopen met het vervoer en hij staat droog en veilig in de werkplaats. De auto moet nog even wachten want eerst moet ik de dkw verder afbouwen zodat die ook weer kan rijden.

De mini goed bekeken op de brug en tot mijn verbazing is de auto eigenlijk in goede staat. De lak was wel verweerd. De banden zijn helemaal uitgedroogd en alle remmen zitten vast. Het hydraulastic veersysteem staat ook helemaal leeg dus de auto veert helemaal niet. Maar toch maar s kijken hoe de staat van het motortje is, brandstof tank was helemaal leeg maar wel schoon. Benzine erin en een accu gemonteerd. Na een paar klappen op de bandstofpomp en de spanningsrelais met de hand geactiveerd te hebben kwam er een mooi gepruttel onder de motorkap vandaan. Maar ja de koelvloeistof stroomde uit de radiateur en de benzine uit de plastic kapjes van de brandstofpomp, genoeg te doen dus.
Het veersysteem van de mini werkt op vloeistof, hydraulastic systeem. Die was in de loop van de jaren leeg gelopen en ik heb begrepen als de veerbollen kapot zijn dan kan je die niet meer vervangen voor nieuwe want die worden niet meer gemaakt. Bij de rover dealer bij ons in de buurt de vloeistof en de pomp voor het veersysteem geleend. Eerst de linkerkant die ging mooi voor en achter omhoog, toen de rechterkant en daarbij ging alleen de achterkant omhoog en de voorkant blijf beneden staan. Dat zou echt een domper zijn want dan zou ik de auto moeten ombouwen naar een gewoon veersysteem met schokbrekers wat natuurlijk hoge kosten met zich mee zou brengen. De rechterkant op 30 bar druk gezet en na twee dagen is de auto ook aan de rechter voorkant omhoog geschoten. Dus de veerbollen waren goed maar toen begonnen de leidingen van het veersysteem te lekken die de voor en achterkant met elkaar verbinden. Ben van Leeuwen(mini specialist) gebeld of die leidingen nog leverbaar waren en hij had toevallig nog twee originele stalen leidingen liggen voor dit model. Ik heb ze ophaalt en toen ik weg wilde lopen kreeg ik nog even te horen van 'succes'. Ik keek hem vragend aan en hij zei dat ik zeker niet wist hoe de leidingen liepen. Dat wist ik inderdaad niet dus hij vertelde dat zowel het voor subframe met motor en het achter subframe er helemaal eraf moesten want de leidingen lopen boven de subframes langs. Toen had ik besloten om deze auto helemaal te gaan restaureren.

Na een paar slangen, bedrading en wat bouten kon ik zo het voor subframe laten zakken. Dat was veel makkelijker dan gedacht en achter hetzelfde, wat kabels, leidingen en wat bouten en hop daar lag ook het achter subframe op de grond. Nu verder met het interieur, bedrading, ruiten eruit halen zodat de body naar de spuiter kan.
De auto is helemaal klaar om gespoten te worden. Via een ex collega hoorde ik dat zijn broer er goed en mooi kon spuiten en dat die het wel een leuk project zou vinden. Auto op de aanhanger getild, zo zwaar is die niet, en de auto op woensdag naar zijn werk gebracht. Hij zou het in de avond uurtjes doen samen met een collega. Rustig aan zei ik nog want ik heb nog genoeg te doen voordat ik hem weer kan opbouwen. Nou diezelfde week zondagmiddag kreeg ik een belletje of ik hem op wilde komen halen. Grapje zeker zei ik nog maar nee hij was echt al klaar en
of ik hem gelijk wilde ophalen want hij was een week vrij en hij wilde de auto niet op zijn werk laten staan want daar stond die in de weg. Ze hadden met z`n drieën er totaal 60 uur aan gewerkt. Gelukkig kon ik hun auto ambulance lenen en zodoende stond zondag avond gespoten en al de mini alweer in de schuur. De spuiter was er super trots op en terecht de lak zag er weer perfect uit.


De motor liep goed maar zag er niet meer uit dus een mooie nieuwe lak erop gedaan. De meeste componenten moesten los dus gelijk bijna alle pakkingen vervangen. Nieuwe radiateur geplaatst en het geheel kon weer op de opgeknapte subframe. De leidingen van het hydraulastic systeem op het chassis geplaats en de subframes weer onder de auto geplaatst.
