Project DKW is begonnen. Ik hoorde van Jaap (onze schade man) dat er bij een apk collega een DKW 1000s uit `63 te koop was. Het was de auto van zijn vader geweest die helaas gestorven was. Hij had m nieuw gekocht en heeft er enkele jaren in gereden. Toen heeft hij de auto in de schuur gezet met een kilometerstand van 20.000. De auto heeft meer dan 45 jaar in die schuur gestaan zonder dat er ooit meer is gereden. We zijn gaan kijken en de auto zag er goed uit en de prijs was ook goed. Omdat Jaap en ik er samen in geïnteresseerd waren hadden we besloten om de auto samen te kopen. Ik ben met het gezin de auto wezen ophalen om hem naar de schuur te rijden. Dat ging allemaal goed, tuurlijk merkte je allemaal dingen die anders hoorde maar ja. De auto heeft ongeveer 2 jaar stil gestaan zonder dat we er allebei tijd voor hadden of voor maakte. Ik heb toen besloten om er aan te gaan beginnen en heb de auto voor mezelf gekocht, samen ging toch niet werken. Als eerste wilde ik naar de tankvlotter kijken want die deed het niet. Dat was ook niet zo gek want in de tank zat opgedroogde oude 2 takt benzine en niet zo`n beetje ook.

Na een nachtje met thinner in de tank kwam het aardig los. Alles ging er gelukkig uit maar de tankvlotter was niet meer te redden, maar daar heb ik reserve voor, gekregen bij de koop. Maar ja als er zoveel troep hier in zat betekende ook natuurlijk dat het overal zat, de carburateur, de leidingen.

Nou ja, gewoon verder en we zien wel waar het schip strand.

Tank er maar weer in, zo`n loopauto is het ook niet helemaal.

Toen ik de koelvloeistof slang van de cilinderkop afhaalde zag ik het volgende probleem, ook helemaal dichtgeslipt met een of andere drap. Ik was er al snel over eens met mezelf dat dit een complete revisie van de motor zou worden en heel eerlijk vind ik dat natuurlijk helemaal niet erg want dit was mijn bedoeling toen ik besloten had om met oldtimers aan de slag te gaan. Gelijk maar aan de slag. Auto omhoog en er kwamen gelijk al meer problemen naar boven. De versnellingsbak was helemaal leeg gelopen want de aandrijfas hoezen waren kapot, er zat een scheur in de versnellingsbak, de uitlaat was verrot, de remmen waren aan het lekken, genoeg te doen dus. Alle kabels, de slangen en de bekabeling van het motorblok en de versnellingsbak afgehaald.

Nu was het complete blok met versnellingsbak eruit. Los gekoppeld van elkaar en de koppeling eraf gehaald. De koppeling was ook al best versleten dus die ook maar op het lijstje zetten van de spullen die ik allemaal moet bestellen. De cilinderkop was er zo vanaf en wat een zooitje zeg inwendig in de motor. Alle koelkanalen waren helemaal dichtgeslipt. Eerst alles maar goed schoonmaken en reinigen. Toen ik bezig was met de cilinderkop schoon te maken ging ik door een koelelement heen waardoor er een gat ontstond waar die niet hoorde. Klein tegenvallertje. Nu had ik van mijn buurjongen op werk dat die een nieuw las apparaat had gekocht waarmee die ook aluminium kon lassen, dus versnellingsbak en cilinderkop schoongemaakt en afgeleverd bij hem. Verder met het motorblok. 

Alles gedemonteerd van het motorblok en een compleet lijstje gemaakt voor het magazijn van de dkw club. Ik had al een paar keer met Roel van Drogen contact gehad want die regelde voor de dkw magazijn en hij zou het meeste gewoon op voorraad hebben. Dus op een zaterdag toen de dkw magazijn open was(meestal 1 keer per maand) er naar toe. Er waren een paar mensen voor mij dus ik moest even wachten maar dat was helemaal niet erg want je maakt makkelijk een praatje met de mensen die ook staan te wachten want ze komen allemaal voor dezelfde hobby, sleutelen aan een oldtimer. Toen was ik aan de beurt en Roel had het meeste al klaar gelegd. Maar ik nog meer nodig. Ik was blij dat er niemand na mij kwam want we zijn zeker 1.5 uur bezig geweest met spullen zoeken, ik vond het helemaal geweldig. Mijn lijstje was compleet. Heel veel pakkingen, rem revisie sets, kabels, slangen, koppeling en nog veel meer.