Problemen

Dat het niet goed zat was nu wel duidelijk, elke keer als ik de motor liet draaien liep er koelvloeistof uit de overloop van het reservoir. Ik deed wat onderzoek op het internet en ben aan t rondvragen gegaan. Heel toevallig werkt er een man achter ons bedrijf die vroeger met jaguars had gewerkt. Die kon mij vertellen dat het een bekend probleem was van de twaalf cilinder, de koppakkingen zouden lek zijn waardoor er compressielucht in het koelsysteem komt. Dit was nieuws waar ik niet op zat te wachten. Hij kon me gelijk vertellen dat ik rekening moest houden dat ik de cilinderkoppen niet gemakkelijk los zou krijgen of zelfs helemaal niet los. Als dit het geval zou zijn was t over met de motor. Ik heb de auto toen even met rust gelaten want ik durfde er nog niet echt aan te beginnen. Toen stond opeens de overbuurman met zijn toekomstige schoonzoon op de stoep met de vraag of ik voor hem zijn bruiloft wilde rijden, ik heb gelijk ja gezegd zodat ik een stok achter de deur zou hebben om de auto te gaan maken. Gelukkig zou de bruiloft pas na 7 maanden zijn.  Dus ik ben maar begonnen met het loshalen van alle componenten die in de weg zaten aan de linkerkant van de motor om bij de kop te komen. Noemenswaardig is dat er vroeger wel goede kwaliteit bouten en moeren werden gebruikt want ze gingen allemaal zonder moeite los. Daar kunnen ze tegenwoordig een voorbeeld aan nemen want als je nu bij auto`s van 4 jaar en ouder kijkt zitten er al verroeste onderdelen onder.

Hier links zie je de eerste stappen, de voorste inlaatspruitstuk , thermostaathuis, luchtfilterhuis en verschillenden koel en luchtslangen zijn verwijderd. Omdat de auto een hele tijd stil had gestaan waren er verschillenden pakkingen uitgedroogd waardoor de motor overal wel lekte. Ik had al snel door dat dit geen schoon klusje zou worden. Ik had verschillende tips gekregen van de monteur die bij ons achter werkte en waar ik eigenlijk het bangs voor was om los te halen was de distributieketting, maar daar hadden ze goed over nagedacht in de fabriek want er zit een staaf met een uitsparing bij de bovenste tandwiel van de ketting. Als je het tandwiel los maakte van de nokkenas dan kon je hem opzij schuiven zodat die precies in de uitsparing valt en de ketting op spanning en op tijd blijft. Een probleem minder gelukkig.

 

 

Hier zie je dat alles om de cilinderkop verwijderd is en in principe de cilinderkop eraf kan. En inderdaad de kop zit erg vast. Na heel veel kracht en op verschillende manieren proberen om beweging erin te krijgen lukt t eigenlijk nog steeds niet om er ook maar 1 mm speling in te krijgen. Het probleem zit in de tapeinden die door de cilinderkop lopen en aangetast zijn door water, waardoor ze uitgezet zijn in de cilinderkop. Even laten rusten en maar weer eens rondvragen en bellen om te kijken of iemand hier een goede oplossing voor heeft. Ik kwam er niet mee verder met alle tips.  De tapeinden hadden een paar dagen in de wd-40 gestaan met de hoop dat het een beetje week en los zou komen. Helaas had dat ook geen effect gehad. Verwarmen had ook geen zin, het had me wel verbrande wimpers, wenkbrauwen en voorste stukje van mijn haar opgeleverd.  Toen kwam ik op het idee om het te gaan lostrillen. Een pneumatische trilboor met een ijzeren punt op de tapeinden en heel veel  wd-40 bleek het vastgekoekte spul week te worden. Toen er op alle tapeinden  een beetje beweging in kwam kreeg ik de cilinderkop een aantal mm omhoog. Dus dacht ik, vanaf nu gaat het wel sneller. Niet! Met bandenlichters en breekijzers aan de slag en elke keer ging de cilinderkop weer een stukje hoger. Heel veel uren later had ik toch echt de kop eraf.

Zo, dat is overduidelijk. De koppakking is helemaal weg, ik heb best veel koppakkingen vervangen maar er was er niet 1 zo slecht als deze. Ik heb de kop helemaal schoongespoten en de kleppen eruit gehaald. Mooi zilver gespoten en de kleppen opnieuw in de cilinderkop gesetteld. Alle pakkingen kon ik gelukkig nog bestellen bij www.sngbarratt.com.

Hier naast zie je de kop aan de onderkant met de kleppen, Waar de rondjes zitten zie je de af-druk van een cilinder met de twee kleppen. De grote klep is de inlaatklep en de andere isde uitlaatklep. Hier zie dus dat hier aan deze kant 6 cilinders zitten. Dat betekend ook dat er aan de andere kant ook zes zitten en die moet er nog af, even nog niet aan denken.

Zo dat ziet er weer goed uit, klaar om het weer terug te bouwen. De tapeinden waar de kop overheen moet zijn weer schoongeschuurd en de binnenkant van de motor is gereinigd. Nieuwe koppakking ertussen en beginnen maar. Omdat alles nu lekker schoon was zat de kop er zo op en had deze kant zo klaar. Maar dan gaan wel je gedachten weer lopen dat je straks aan de andere kant moet beginnen en als die andere kant  niet lukt is dit  zonde van de moeite geweest. Maar we blijven positief dus dan denken we maar dat we een ervaring rijker zijn.

Zo, de andere kant. Ik wist nu hoe het moest dus schouders eronder en beginnen. Wederom alles om de cilinderkop ging er heel makkelijk vanaf. Ketting weer in de houder hangen en met de trilboor aan de slag. Aan deze kant zaten de tapeinden gelukkig iets vaster, zodat het hier langer duurde voordat het vastgekoekte spul los kwam en er beweging in de kop kwam. Vele uren en dagen later en af en toe een vloekje erbij kwam er toch echt beweging in. Maar ja beweging was niet genoeg, hij moest eraf. Aangezien ik niet de sterkste persoon ben en er heel veel kracht nodig is duurde het wat langer maar ja tijd is niet te koop en het blijft hobby toch? Maar opgeven is geen optie voor mij, dus het is natuurlijk gelukt. Alles weer schoongemaakt en gespoten. De nieuwe pakkingen ertussen en afbouwen. Nieuwe koelvloeistof en olie erin en met bibberde handen een poging doen om te starten. Boven verwachting sloeg de auto snel aan en hij liep al gelijk redelijk goed, maar het olielampje bleef aan en die had na tien seconde toch wel uit moeten gaan. Voor de zekerheid toch de motor uitzetten en even kijken wat er aan de hand kan zijn. Nou dat was wel duidelijk, er lag een plasje van ongeveer 3liter olie onder de motor(en dat is best veel). Ik had een olieleiding verkeerd aangesloten.